Educar per transformar la societat

16/03/2017 - 08:35

Del 16 de març al 30 d'abril es podrà visitar al Museu de Reus (plaça de la Llibertat) l'exposició «La renovació de l'escola pública, de l'Empordà a tot Catalunya (1900-1939)». Aquesta és una mostra itinerant produïda pels Arxius Històric de Girona i Comarcal del Baix Empordà, la Fundació Museu del Joguet de Figueres i la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana. L'exposició estarà complementada amb un seguit de materials de difusió d'aquest període del fons de l'Institut Municipal de Museus.

La mostra s'emmarca dins el cicle «Educar per transformar la societat» que, amb motiu dels 75 anys de la mort del reusenc Joan Montseny i Carret "Federico Urales" (1864-1942), han organitzat l'Arxiu Municipal, la Biblioteca Central Xavier Amorós, l'Institut Municipal de Museus de Reus, Carrutxa i el Centre de Lectura, tot recordant la tasca educadora dels moviments socials al primer terç del segle XX fins a la creació del Consell de l'Escola Nova Unificada, el 1936.

La Biblioteca Central Xavier Amorós presenta, del 15 de març a l'1 d'abril, una mostra bibliogràfica sobre Joan Montseny i la renovació de l'escola pública. A l'Arxiu de Reus tindran lloc les següents conferències:

Dimecres 29 de març, a 2/4 de 8 del vespre.  Joan Navais, El castell maleït. Joan Montseny, el procés de Montjuïc i la repressió de l'obrerisme.
Dimecres 5 d'abril, a 2/4 de 8 del vespre. Emili Cortavitarte, El Consell de l'Escola Nova Unificada (CENU)
Dijous 20 d'abril. a 2/4 de 8 del vespre. Dolors Marín, La Revista Blanca: les visions de la utopia.

Aquestes activitats —i la mostra sobre l'escola pública, en concret— coincideixen amb l'exposició «Alexandre Frias i Roig: el metge dels infants», també les sales de la plaça de la Llibertat del Museu, programada dins l'any que la ciutat dedica a aquest pediatra reusenc i inaugurada divendres passat. Es tracta de dues activitats complementàries ja que repassen les trajectòries de dos reusencs que, des de òptiques diferents, van treballar per millorar les condicions de vida dels infants i les classes populars, tot recordant els avenços que entre finals del segle XIX i 1936 es produeixen a Catalunya en l'àmbit educatiu i sanitari.