L’artista i crític Cèsar Ferrater Pons va néixer a Reus el 24 d’abril de 1891 i hi va morir el 7 de juliol de 1965. Va treballar professionalment com a agent comercial, però des de molt jove es va sentir atret per l’art, ja des de l’època d’estudiant a l’Escola Municipal. Tot i que es formà en pintura de la mà de Tomàs Bergadà, fou bàsicament autodidacte i s’interessà per la pintura a l’oli, per l’aquarel•la i pel dibuix a ploma. Viatjà per primer cop a París l’any 1920. Va participar en diferents exposicions col•lectives d’art a Reus, a Barcelona i a Madrid i guanyà una medalla d’or a l’Exposición Nacional de Bellas Artes de 1930.

Artista de fina sensibilitat, va deixar una producció que –sense sortir del terreny purament amateur– serveix per a valorar els dots que tenia per al conreu de l’art pictòric. Entre altres obres, va pintar els retrats de la galeria d’honor de l’Associació Excursionista de Reus. Van parlar de la seva pintura, a més de diferents revistes reusenques, les revistes Revue du Vrai et du Beau i Revue Moderne Illustré des Arts et de la Vie. El 1926 fou nomenat corresponent del Real Círculo Artístico de Barcelona.

Va col•laborar, amb textos diversos però especialment de crítica d’art –signats amb nom i cognom, o bé amb pseudònims com “Fidel Pons”, “Criticon”, “Ix”, “PyR”, “Ferran de Lilla” (i d’altres) o fins i tot de manera anònima– a La Veu del Camp, a Foc Nou, al Butlletí de l’Agrupació Excursionista, al Diari de Reus, al Foment, a l’Heraldo de Reus, als Estudis, al Semanario Católico de Reus, al Reus-Guión, a la Revista del Centre de Lectura, al Diario Español, al Reus. Semanario de la Ciudad i en altres publicacions locals i comarcals, a més de participar en certàmens literaris, de publicar diversos articles i cròniques als periòdics barcelonins La Ilustració Catalana, Las Noticias i La Veu de Catalunya i d’emetre ressenyes artístiques pels micròfons de Ràdio Reus.

Catalanista conservador, i de sentiment catòlic, fou un dels fundadors de la Joventut de la Lliga Regionalista i presidí més endavant la Joventut Nacionalista. Col•laborà activament en un gran nombre d’activitats cíviques i socials, a través de diverses entitats ciutadanes, com l’Agrupació Excursionista, l’Associació Excursionista o el Centre de Lectura (en va presidir, uns quants anys, la Secció d’Art) i fou durant molt de temps un dels més eficients vocals i tresorers de la Junta de Museus de la ciutat. Formà part de diferents jurats i comissions locals de caràcter artístic, cultural o religiós.

L’Ajuntament de Reus va batejar amb el seu nom un carrer del polígon reusenc del Mas de Sunyer, la revista Informatiu Museus li dedicà bona part del seu número de juliol de 2005 i, el març de 2011, es va portar a terme a la Sala Fortuny del Centre de Lectura una exposició retrospectiva de la seva obra pictòrica, que és l’antecedent que l’homenatge que ara li reten els Museus de Reus amb motiu del 125è aniversari del seu naixement.