Contrastos vora el mar

15/07/2014 - 12:45

Des del dimecres 18 de juny fins al 30 d’agost, el Museu de Reus –al raval de Santa Anna– presenta la mostra fotogràfica «El temps de la calor. L’estiueig a Salou».

L’exposició consta d’un seguit d’imatges –la majoria, de les primeres dècades del 1900, tot i que alguna arriba a la segona meitat del segle– que il·lustren prou bé la transformació de la platja d’espai de treball a espai d’oci. Efectivament, els canvis socials que comportà la industrialització van accentuar la divisió entre el temps laboral i el d’esbarjo: les sortides al mar o a la muntanya, els banys o l’excursionisme, la pràctica de nous esports, esdevingueren formes d’oci per als habitants dels nuclis urbans, sotmesos a un dia a dia marcat pels horaris laborals.

En aquest context, la percepció de la costa es va transformar radicalment. Les platges de Salou foren, des de mitjan segle XIX, un dels llocs d’estiueig preferits pels reusencs. I la construcció del Carrilet, inaugurat el 1887, va facilitar-ne l’accés.

Entre les fotografies que s’exhibeixen destaquen aquelles on s’evidencia el profund contrast entre les persones que viuen vora el mar i hi treballen i els visitants. Uns, amb indumentària quotidiana; els altres, amb roba de festa –si més no, d’oci–, comparteixen un espai que, per a uns, és de producció i, per als altres, de no fer res. Un contrast que es veu accentuat, en algunes imatges, per les diferències de classe. Però la vora del mar és un indret per a tothom i les classes populars hi acudeixen en massa. La platja és un espai de relació i de socialització, de jocs de canalla i de divertiment de fadrins.

L’exposició tot just apunta les radicals transformacions en l’economia –la imatge d’un carro de gelats a l’arena és emblemàtica– i el paisatge, amb la construcció de nous edificis per a l’estiueig –de les casetes de la platja als primers establiments i xalets– que arribaran en el transcurs del segle XX.

Una proposta recomanable per a dedicar-hi una bona estona tot copsant la informació etnogràfica que ens aporten les imatges.