Els objectes ens parlen del 1714

11/11/2014 - 12:19

En el marc dels actes commemoratius del Tricentenari 1714-2014, el Museu de Reus proposa aquesta nova activitat, que tindrà lloc entre el 18 i el 21 de novembre, a les 7de la tarda, a l’Espai de la plaça de la Llibertat del Museu de Reus. Es tracta d’un seguit de visites comentades, a càrrec dels tècnics del Museu, en què –a partir de diversos objectes exposats– es volen donar a conèixer al públic els fets de la guerra de Successió i les seves conseqüències a les nostres contrades.

L'assistència a aquestes activitats és gratuïta, però és imprescindible concertar prèviament la visita trucant al 977 010 660 (demanant per Isabel Recuenco) o escrivint a irecuenco@museudereus.cat, perquè les places són limitades.

Les activitats que es proposen són:

Dimarts 18. La festa en honor a Carles d’Àustria, a càrrec de Salvador Palomar.

El 1705, Carles d’Àustria arriba a Catalunya i fa la seva entrada a Barcelona, fet que motiva celebracions en diverses viles. El 1706, el rei Carles fa la seva entrada a Reus i es rebut de forma solemne. A partir dels memorials conservats al Museu i d’altres peces emprades en les festivitats, coneixerem el contingut de les celebracions, però també l’organització i la funció social d’aquestes festes.

Dimecres 19. La guerra de Successió al Camp (1705-1719), a càrrec de Jaume Massó.

El coronel Joan Nebot vingué a Reus el 27 d’agost de 1705, després d’aixecar la bandera de Carles a Riudoms, i rebé dels regidors reusencs el jurament de fidelitat a la nova causa. La condició de plaça no fortificada feia que Reus fos una presa fàcil per a les tropes felipistes, que no van trobar resistència quan van passar per Reus el 1706 i el 1709, tot obligant els regidors a jurar fidelitat a Felip V i a pagar un impost de guerra. El 1713, arran del tractat d’Utrecht, els borbònics ocupen la plaça forta de Tarragona i controlen la ciutat de Reus i la major part del Camp. La resistència armada continuà, però, fins al 1719.

Dijous 20. Els botiflers treuen el garrot (1713-1750), a càrrec de Marc Ferran.

Després de la derrota dels partidaris de l’arxiduc, la postguerra es va caracteritzar per la repressió del bàndol guanyador i pels abusos de poder que els botiflers locals van exercir sobre els austriacistes. Lògicament, els partidaris del nou rei van ocupar els càrrecs polítics i els llocs dins de l’administració municipal. A Reus es consolida una nova classe dirigent amb títols baixos de la noblesa i fidel al nou règim

Divendres 21. Els fets de 1714, a càrrec de Marc Ferran, Jaume Massó i Salvador Palomar.

Aquesta sessió vol aportar una visió general, de síntesi, per a les persones que no han pogut assistir a les anteriors sessions.