La figura de l'àliga, protagonista d'una exposició

12/08/2014 - 12:40

L’Espai de la Plaça de Llibertat del Museu de Reus acollirà, des de finals de setembre de 2014, una mostra d’àligues festives dels Països Catalans. L’àliga –o àguila– és un dels components del bestiari festiu més antics i amb una personalitat ben diferenciada. Podem situar l’àliga en el conjunt de personatges, balls i danses característics dels seguicis festius catalans, integrada –juntament amb els gegants, dracs i altres elements– en els anomenats entremesos. El folklorista Joan Amades la qualifica com «el més important dels entremesos a peu». L’àliga sol anar en lloc destacat dels seguicis i el seu ball és, generalment, molt solemne. Afirma, també, Amades que «el major acte a un hoste era enviar l’Àliga a ballar al seu davant, amb què s’interpretava que la ciutat li oferia la més noble hospitalitat».

L'àliga ha estat, des de temps medievals, una figura present a la imatgeria festiva de diverses ciutats i moltes poblacions la tenen, en l'actualitat, entre els seus elements festius, o bé la hi han tingut en algun moment. Com a animal ha estat considerada la senyora de totes les aus i, com a tal, és protagonista de moltes narracions folklòriques. Es diu que és l'únic animal que pot mirar directament al sol i que reneix quan, vella, vola directament cap a ell fins que li crema les plomes i cau a l'aigua. El cristianisme l'associa a la figura de Joan evangelista. Ha estat, des de molt antic, un símbol de poder material i espiritual. La seva presència a l'heràldica, amb diverses variants, és notable. Diverses cultures l'han considerat un animal que protegeix i guia a les persones.

A Reus, l'àliga és una figura del bestiari festiu amb una singular trajectòria històrica. Documentada des del segle XVII, va patir al segle XVIII les funestes conseqüències de ser identificada amb la causa austriacista. Va desaparèixer de la festa i no fou recuperada fins a finals del segle XX.

L'àliga com a simbol de poder actua sovint en representació de la vila o ciutat i és un animal de protocol que serveix per a saludar o homenatjar persones o patrons. Una característica ben coneguda en el passat, que es manté plenament vigent en el present amb particularitats en diverses poblacions.

L'exposició vol, per tant, apropar al públic a la figura de l'àliga com a element festiu, aprofitant l'excepcional circumstància de la presència a la ciutat d'àligues convidades procedents d'arreu del país. Figures que es podran veure a la sala central del Museu, a l'espai de la plaça de la Llibertat, complementades amb projeccions audiovisuals.