L’escultura de Bacus del Murtrar (Riudoms)

06/11/2014 - 09:30

Sens dubte, una de les peces més belles del fons d’arqueologia de l’Institut Municipal de Museus de Reus (IMMR) és el tors de Bacus que procedeix de la vil·la romana del Murtrar o del mas de Morell (partida de les Planes del Roquís, Riudoms).Com podeu veure a la fotografia, de l’escultura original s’han perdut el cap i bona part de les extremitats superiors i inferiors, una mutilació desgraciadament molt freqüent en peces antigues. Fou esculpida en marbre blanc –aparentment de Luni-Carrara– i conserva una alçada màxima de 39 cm (té el número d’inventari IMMR 3119). Segons la Dra. Koppel, es tracta d’una obra de la darreria del segle i o del començament del ii dC i és una de les moltes variants romanes que es basen en una estàtua del final del període clàssic i de la qual es coneixen nombroses rèpliques. Com és habitual en aquesta mena de figures, el déu és representat totalment nu; dels cabells, llargs, potser recollits en una trossa, li cauen dos flocs sobre les espatlles i la part superior del pit. Bacus, déu del vi i de la verema, és –juntament amb Venus– la divinitat romana (rèplica del Dionís grec) de la qual es coneixen més representacions escultòriques a la Hispania citerior o Tarraconensis. A la ciutat de Tàrraco i a les vil·les del seu ager se’n coneix un nombre prou considerable- Sense anar més lluny, al mateix Museu d’Arqueologia Salvador Vilaseca podem admirar una escultura similar, tot i que de dimensions més grans i més completa, procedent de la vil·la romana dels Antigons (Reus).

Podeu llegir l'article sencer en format pdf

Fitxers: