Una Joia de la imatgeria religiosa. El retaule Major de la Prioral de Sant Pere

20/10/2014 - 08:17

El retaule major de la prioral de sant Pere, d’estil renaixentista, ha estat considerat una de les obres més emblemàtiques i ambicioses de la imatgeria religiosa dels segles xvi i xvii realitzades a Catalunya. Fet construir pel Consell de la Vila per cobrir l’altar de la nova església, que des del 1543 ja estava consagrada al culte, va tenir un procés constructiu llarg i accidentat entre els anys 1576 i 1634.En aquest procés, si mirem la llista de tots aquells que hi van participar, hi veurem els noms d’alguns dels artistes més importants que en aquell moment eren actius al Principat, com Paolo de Montalbergo, Isaac Hermes, Pere Girart, Gaspar Huguet i Agustí Pujol II, entre altres. L’ampliació del projecte inicial va fer del retaule una de les obres més ambicioses realitzades a Catalunya, tant per la seva qualitat –els artistes que hi van participar ho avalen– com per la seva envergadura (21,60 metres d’alçada per 11,80 d’amplada).

De les obres que es van salvar dels bombardejos que va patir la ciutat el 1938, al museu hi ha exposades el conjunt de les taules pintades que en formaven, així com algunes de les talles policromades obres d’Agustí Pujol pare i d’Agustí Pujol fill, el gran referent de l’escultura catalana durant ell barroc.

Marc Ferran,
Conservador de l'IMMR

Podeu llegir l'article sencer en format pdf