SALVADOR VILASECA I ANGUERA

Història

Reus deu el seu Museu primordialment a Salvador Vilaseca Anguera (1896-1975), metge i prehistoriador que va reunir una importantíssima col·lecció, formada per materials arqueològics i etnogràfics i per objectes representatius de la història i les institucions de la ciutat i la seva comarca, tot impulsant la creació del primer Museu Municipal, que fou creat l’any 1933.

Biografia Salvador Vilaseca

Metge i prehistoriador. Va néixer a Reus el 17 d'abril de 1896. La seva família paterna tenia un obrador de sabater en la seva casa pairal, la número 51 del raval de Santa Anna. Va ser l'únic fill de Josep Vilaseca Padrol (1860-1950) i de Teresa Anguera Cochs (1873-1943). S’aplicà amb molt de profit en els estudis portats a terme en la seva ciutat natal, al col·legi del mestre Francesc Cros Roig i a l’Institut General i Tècnic, i, més endavant, a les universitats de Madrid i de Barcelona. Va quedar exclòs, per malaltia, del servei militar (lleva de 1917). Milità en la Joventut Nacionalista de Reus (1918). Un cop acabada la carrera de Medicina, es va casar –el 2 de desembre de 1922– amb la filla del també metge Eduard Borràs Pedret. El matrimoni va tenir una única filla, Lluïsa (1924), que ha seguit les passes del seu pare en el món dels museus i de la recerca històrica i arqueològica. Salvador Vilaseca fundà i dirigí el Museu de Reus, formà part de nombroses acadèmies i institucions científiques i culturals i fou honorat amb diversos premis i distincions, entre les quals la Medalla al Mèrit Municipal (1951) i la Medalla d'Or de la Ciutat (pòstuma). Va morir a Reus el 13 d’abril de 1975, deixant una col·lecció prehistòrica de prestigi internacional, integrada posteriorment en el Museu d’Arqueologia que porta el seu nom, i una producció bibliogràfica de més de dos-cents setanta títols, de la qual destaquen els dos volums de Reus y su entorno en la prehistoria (1973).

1934

S’inaugurà el 14 d’abril, com a “Museu Municipal Prim Rull”, i era instal·lat a cal Rull, al carrer de Sant Joan.

1936

Durant la guerra Civil es va dissoldre el Patronat i les peces es van traslladar a magatzems provisionals. A causa d’un bombardeig franquista, l’any 1938, fou destruït el magatzem (de la casa Gay-Borràs, a l'avinguda de Prat de la Riba, on era instal·lat aleshores el Museu) i una part dels fons allí dipositats.

Es reinaugurà el Museu a cal Rull, on va romandre els vint anys següents.

1961

S’inaugurà una nova seu, als baixos de l’edifici número 13 de la plaça dita dels Màrtirs (actualment plaça de la Llibertat). El fons estava distribuït, bàsicament, entre materials d’etnologia, art i arqueologia, referits sobretot a Reus i a la seva comarca natural.

Mor Salvador Vilaseca.

1978

El Banc d’Espanya acorda clausurar la sucursal de Reus i cedir l’edifici a la ciutat per a un ús públic.

1982

Fruit d’uns acords entre el Departament de Cultura de la Generalitat i l’Ajuntament de Reus, el Ple Municipal aprovà la creació de la Fundació Pública “Museu d’Arqueologia Doctor Salvador Vilaseca” i la Fundació Pública “Museu Comarcal de Reus”.

1984

S’inaugurà el “Museu d’Arqueologia Salvador Vilaseca”, a l’antiga seu del Banc d’Espanya (raval de Santa Anna, 59).

1991

Els dos Museus s’unificaren en un Organisme Autònom Local, anomenat “Museu Comarcal Salvador Vilaseca”.

1995

Es crearen nous serveis, com el Taller de Minerals i la Fototeca, amb l’objectiu d’aplegar, documentar, conservar i difondre el patrimoni fotogràfic de la ciutat.

2000

Obres de remodelació i adequació en els dos edificis. S’inicià la informatització de les col·leccions.

2001

Es redactaren nous estatuts i es creà l’Institut Municipal de Museu de Reus (IMMR)

S’inaugurà el Centre de la Imatge (CIMIR) a l’antic Mas Iglesias.

S’inaugurà el Centre d’Art Cal Massó, dedicat a l’art contemporani.

2011

Es remodelà l’antiga bòbila del Sugranyes, que passà a ser un nou espai museístic.

2012

Es modernitzaren les instal·lacions i es crearen dues sales d’exposicions temporals climatitzades al Museu Salvador Vilaseca.

Consulta el nostre

ARXIU FOTOGRÀFIC

El Centre de la Imatge Mas Iglesias de Reus disposa d’un arxiu fotogràfic amb més de 800.000 fotografies, de les que en podeu consultar més de 45.000 clicant aquí.

Accedir a la fototeca
arxiu-foto