26/10/2023

27 d’octubre: Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual. La primera emissió de TV des de Reus

Els arxius audiovisuals ens expliquen històries sobre la vida de les persones i les cultures de tot el món. Representen un patrimoni inestimable i una afirmació de la nostra memòria col·lectiva, així com una valuosa font de coneixements, ja que reflecteixen la diversitat cultural, social i lingüística de les nostres comunitats. Ens ajuden a créixer i a comprendre el món que tots compartim. Conservar aquest patrimoni i assegurar que sigui accessible al públic i a les generacions futures és un objectiu vital per a totes les institucions dedicades a la memòria, així com per al públic en general.

El Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual és una commemoració que es va aprovar a la 21a Conferència General de la UNESCO, l’any 1980, que adoptava l’acord de la Recomanació per a la Salvaguarda i la Conservació de les Imatges en Moviment. Aquest dia és una bona ocasió per sensibilitzar a l'opinió pública sobre la necessitat d'adoptar mesures urgents i de reconèixer la importància dels documents audiovisuals.

L’any 2006 l’Ajuntament de Reus va fer un pas endavant amb el Centre de la Imatge Mas Iglesias i va incorporar al seu àmbit de treball, a més de la Fototeca Municipal, la Cinemateca Antoni Martra i Badia, que va passar a ser l’altre gran pilar del CIMIR. Batejada així en honor d’un dels pioners del cinema amateur reusenc, és un arxiu a través del qual es recuperen films antics de temàtica local. Les còpies d’aquestes pel·lícules es conserven al CIMIR i es posen a disposició dels investigadors i de persones interessades en la seva visualització. Actualment, disposa d’un catàleg de més de 3.000 pel·lícules.

Es tracta d’una finestra al món on el patrimoni audiovisual ens permet presenciar esdeveniments en els quals no vam participar, sentir veus del passat i crear narratives que informen i entretenen. A través de l'exploració de sons gravats i imatges visuals capturades en pel·lícules i vídeos, no sols apreciem la riquesa cultural sinó que també extraiem d'ella valuoses lliçons.

L’any 1987 té lloc a Reus la primera transmissió de TV Reus vinculada d’alguna manera a la productora Estudi 7. L’emissió inaugural va tenir lloc el divendres 23 de gener de 1987. Després vindrien altres emissions en dates assenyalades. El dia 3 de març TV Reus va emetre un programa dedicat al Carnaval de Reus. El dia 6 de maig els teleespectadors van poder veure un resum de la diada de Sant Jordi. El darrer programa es va emetre el 22 d’octubre de 1987, va ser un programa especial dedicat a la sequera que patia Catalunya enfocat a la ciutat de Reus.

Gràcies a una donació de set vídeos en format VHS i Betamax, que l’any passat ens va fer Jordi Roig Nieto el Centre de la Imatge Mas Iglesias ha recuperat aquestes quatre primeres emissions de TV fetes des de Reus. Jordi Roig va formar part d’aquest efímer projecte audiovisual engegat l’any 1987.

Posteriorment, van néixer altres projectes televisius locals, L’any 1988 engegava les seves emissions Tele Immaculada per iniciativa dels veïns d’aquest barri reusenc. L'1 de novembre de 1989, Mare Nostrum TV emetia per primera vegada des del carrer Llovera. Aquesta iniciativa va emetre ininterrompudament des de 1989 fins a 1996 on va fer fos a negre definitivament després de diversos intents i converses amb l’Ajuntament de Reus per convertir-la amb una televisió municipal.

Al cap de dos anys, de la mà tretze socis vinculats al món del periodisme i la comunicació: Andreu Buenafuente, Carles Francino, Xavier Graset, Josep Maria Martí, Josep Maria Girona, Albert i Jordi Romero, entre d'altres, Canal Reus TV va iniciar les seves emissions en fase de proves, el juny de 1998 i les seves emissions regulars van començar el 26 de setembre de 1998.

Primera emissió TV des de Reus. 1987