28/03/2018

El Museu restaura una marededéu adormida tardogòtica

Des de ja fa més de vint anys, el Museu de Reus compta amb un servei de restauració que s’encarrega de la correcta conservació de totes les seves col·leccions. Durant tot aquest temps, s’ha restaurat un gran nombre d’objectes, de materials molt diversos: pintures, ceràmique, escultures, materials arqueològics, elements etnològics i festius, etc. Entre d’altres, enguany es treballarà en la restauració de la Verge adormida.

Es tracta d’una talla de fusta policromada, formada per tres blocs de fusta units entre ells, esculpits, pintats i daurats. Obra anònima, considerada del segle xv, d’estil gòtic tardà, procedeix de l’església prioral de Sant Pere –de la construcció romanicogòtica anterior a l’actual temple del segle xvi. Aquesta imatge fou venerada fins a mitjan segle xix, a l’antic altar de sant Antoni Abat, i s’exposava amb la seva llitera al centre de la nau, durant la festivitat de l’Assumpció.

El seu estat actual de conservació es pot considerar «estable», tot i que presenta uns quants problemes que s’han de resoldre –com la separació dels diferents blocs que formen la talla, la consolidació d’esquerdes a la fusta o els aixecaments i les pèrdues de capa pictòrica. En conseqüència, s’ha de dur a terme una desinfecció preventiva i, sobretot, una neteja acurada que ens permeti apreciar la decoració original, rica en ors i policromies.

La devoció a l’Assumpció o Mare de Déu d’Agost és ben present a la cultura catalana. El 15 d’agost és la diada que concentra una major quantitat de festes locals arreu del país. La iconografia ens mostra aquesta advocació mariana com una dona en posició horitzontal, anomenada marededéu «del llit», morta, gitada o adormida.

De fet, la Dormició de Maria representa, per a l’Església, la glorificació del seu cos. A diferència que succeeix en la mort humana, la intervenció divina del seu fill va fer que cos i ànima no se separessin en espera del judici final i ascendissin units al cel. Aquest fet és dogma de l’Església catòlica des de 1950, establert pel papa Pius XII. Però la creença en l’assumpció és molt anterior i ben present als Països Catalans, on trobem moltes manifestacions litúrgiques i mostres de literatura i de religiositat popular, com els goigs, i pràctiques vinculades al moment: des d’exposar la imatge a les esglésies –costum encara ben vigent a Mallorca– fins a professons o representacions teatrals com el Misteri d’Elx o, molt més propera en la geografia, el de la Selva del Camp.

Amb aquest motiu, el Museu prepara una programació de visites comentades als treballs de restauració, adreçades als centres educatius, a més de diverses conferències.