22/11/2023

On són? 85 anys d'exhumacions de fosses comunes de la Guerra Civil a Catalunya

El dijous 23 de novembre, a les 11 del matí, s’inaugura al Museu de Reus l’exposició itinerant "On són? 85 anys d'exhumacions de fosses comunes de la Guerra Civil a Catalunya", comissariada per la historiadora i professora Queralt Solé Barjau.

On són?” Aquesta és la pregunta que es fan milers de persones respecte dels seus familiars morts durant la Guerra Civil espanyola. Assassinats a la rereguarda, afusellats per la dictadura franquista o, principalment, morts al front o en un hospital. De la majoria, mai no se n’ha conegut el lloc d’enterrament.

La mostra vol donar a conèixer a la ciutadania què està fent la Generalitat de Catalunya respecte a les fosses comunes i què ha fet amb anterioritat. S’hi destaquen també les exhumacions que va iniciar la Generalitat republicana durant la mateixa Guerra Civil. Així mateix, informa dels resultats d’aquestes actuacions i posa tres exemples de famílies que cerquen o han cercat i localitzat el seu familiar desaparegut durant la guerra.

Alhora, és un homenatge i un reconeixement a les persones que tenen familiars no localitzats. A l’exposició es pot veure com es fa la recerca d’un desaparegut, com s’exhuma una fossa comuna i què succeeix amb les restes que s’identifiquen i amb aquelles que no poden ser identificades. Consta de sis àmbits que tenen com a eix central les fosses comunes, els desapareguts i les famílies.

Vinculades a l’exposició s’han programat les següents activitats:

Conferència «El cas de Cipriano Martos, una recerca arqueològica i antropològica». A càrrec de Francesc Florensa Puchol, arqueòleg i de la Dra. Núria Armentano, antropòloga.

Quan:13/12/23 a les 18h

On: Museu d’Arqueologia Salvador Vilaseca, raval Santa Anna, 59. Reus.

Accés: Lliure i gratuït fins a completar aforo.

Ruta històrica sobre els espais vinculats a la figura de Cipriano Martos al municipi de Reus.

Quan: 16/12/23 i el 13/01/24 a les 11h.

On: Inici de la ruta, plaça Abat Oliva, final de la ruta, Museu d'Arqueologia Salvador Vilaseca. Recorregut total, 2.20 km.

Accés: Gratuït amb reserva prèvia a https://www.museudereus.cat/ i al Museu d’Arqueologia Salvador Vilaseca.

L’exposició romandrà oberta fins el 13 de gener de 2024. L’accés és gratuït de dimarts a dissabte, de 10 a 14 i de 17 a 20 hores.