17/03/2022

Després de 251 dies oberta, tanca "Mirant l’altre"

L’exposició Mirant l’altre tancava portes el passat 5 de març després de 251 dies oberta al públic. Un total de 3.562 persones han visitat la proposta, que va néixer durant el confinament amb un objectiu principal: reflexionar sobre la diversitat cultural humana.

Més de 150 obres d’art i d’objectes de diferents èpoques, estils i tècniques procedents de les col·leccions del Museu de Reus i del Centre de la Imatge Mas Iglésias han permès al públic no només apreciar el seu valor artístic sinó tam tractar conceptes més abstractes i profunds, com és mirar-se a si mateix i mirar l’altre per a entendre que ser diferent no és més que això.

Dins del programa d’activitats de l’exposició s’han portat a terme:

-Una conferència inaugural, a càrrec de l'antropòleg Manuel Delgado.

-La presentació del llibre Radical(s), del psicòleg Saïd El Kadaoui.

-La conversa Mirant l’altre des de la festa reusenca amb la vicepresidenta de de la Coordinadora de Danses Tradicionals de Reus, Raquel Ferret.

-Sessions familiars de l’espectacle La Terra de Colors, de la Cia Teatrosfera.

-Visites comentades a l’exposició, tant per a escolars com a per a públic general, i

-L’acció de sensibilització de l’associació Reus Refugi.

Des dels Museus de Reus, estem satisfets amb la resposta del públic. Especialment interessant ha estat la valoració dels visitants que han gaudit de les visites guiades gratuïtes. Per a molts d'ells, la sorpresa era saber que totes les obres formem part de les col·leccions dels Museus de Reus. Altres han vingut a veure els Gegants Negres i han sortit amb una idea més elaborada de la imatge de la diversitat en la cultura popular reusenca.

Amb els escolars, l’exposició ens ha servit per a parlar de conceptes com comunitat, identitat i diversitat. Vam desenvolupar una activitat dialògica, tot partint dels retrats del primer àmbit i de la motivació humana d’autorepresentar-se i, treballant l’observació i el qüestionament dels conceptes jo, nosaltres i els altres els conduïa, al final del recorregut, a trobar punts comuns identitaris màxims.

Preparació de la sala per a la propera exposició

Tancar una exposició comporta una feina poc coneguda dels professionals dels museus: hores de desmuntatge, de revisió de l’estat de les obres, d’embalatge, trasllat de les peces per a tornar de nou a les reserves i ja, finalment, valorar si els objectius plantejats s’han complert per a tancar la memòria de l’exposició. Això, i preparar la sala per a la propera exposició, és el que estem fent aquesta setmana, a porta tancada.