21/10/2021

El patrimoni de Reus en 3D

Els Museus de Reus participen en el Projecte Giravolt, iniciativa del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i que vol posar un seguit d'eines tecnològiques a l'abast de totes les entitats catalanes que gestionen patrimoni.

Segons els experts, les tres tecnologies que tindran més impacte en el sector del patrimoni cultural en la pròxima dècada són les dades massives, Big Data i el seu tractament amb Intel·ligència Artificial, la telepresència (reunions en línia, visites virtuals...) i les tecnologies 3D, des de la captació de la realitat fins a la seva explotació en formats digitals, com la visualització en ordinadors, la Realitat Virtual o la Realitat Augmentada..

El programa Giravolt neix per a respondre a aquesta segona necessitat, promovent l’ús de la tecnologia de l’escaneig 3D i del tractament dels models resultants dins del sector del patrimoni cultural català. Una iniciativa col·laborativa i transversal des del seu inici, que aporta un nou format per a tota la cadena de treball de la cultura, des de la conservació fins a la divulgació i la reutilització final.

Es tracta d’una iniciativa del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General del Patrimoni Cultural i l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural, que compta amb la implicació de totes les entitats i museus del país encarregades de la gestió del patrimoni que hi vulguin participar.

El Museu de Reus forma part d’aquest projecte des de l’inici. Durant aquest estiu, al Museu d’Art i Història de la plaça de la Llibertat, els tècnics de patrimoni de de la Direcció General del Patrimoni Cultural van estar fent els treballs de digitalització de la selecció de peces que en el seu dia es van escollir per a formar part d’aquest projecte. Tot seguit va venir la fase de processat. El programa especialitzat va processar les imatges, tot obtenint els punts coincidents, i a partir d’aquí va calcular la seva ubicació en l’espai.

Amb aquesta tècnica es genera un núvol de punts que reprodueix la forma de l’objecte original. Si s’uneixen aquests punts amb línies, es forma una xarxa de triangles (la malla) en la superfície dels quals podem afegir el color i la textura que han registrat les fotografies. Ja tenim el model 3D creat.

Canal de sketchfab del Museu de Reus

Les peces seleccionades són:

1. Bust de dona: Bust, de talla policromada, que representa una dona amb els cabells llargs, disposat sobre una peanya amb els extrems arrodonits.

2. Sant Bartomeu apòstol: Talla de fusta exempta, daurada i policromada, que representa la figura de l’apòstol sant Bartomeu. Ocupava una de les quatre fornícules dels carrers extrems del primer cos del retaule major de la prioral de Sant Pere.

3. La Gitaneta: Escultura de mig cos d'una noia adolescent nua. Té les mans creuades sobre el baix ventre. Feta de fang cru. Amb «La Gitaneta», Rebull va guanyar l’any 1938 el Premi Damià Campeny d’escultura.

4. Verge adormida: Talla de fusta, d'estil gòtic tardà, que representa una Verge estirada i amb les mans recollides i creuades sobre el ventre. Té el cap recolzat sobre un coixí. Està policromada amb colors vermell i blau, i daurada amb pa d'or.

5. Font del Lleó: Escultura de pedra, de caràcter heràldic, que representa un lleó assegut sobre les seves potes posteriors. Amb la pota dreta anterior sosté l'escut de Reus, en el qual hi ha representada, en relleu, la rosa emblemàtica i hi consta l'any 1779.