04/01/2022

La primera notícia de la cavalcada de Reis a Reus

El fet que els Reis d’Orient arribin físicament als pobles sembla arrelar al començament del segle XX. Antigament, els Reis eren uns personatges força més misteriosos, que la canalla no arribava mai a veure, encara que sovint sortia a esperar-los. Els costums de la nit de Reis, tant en el seu vessant de carrer com en la cerimònia del tortell, vinculen la celebració al cicle de festes hivernals.

Núm 1954_1 Carrosses preparades per la Brigada Municipal, apunt per participar a la cavalcada reusenca de l’any 1954. CIMIR/ Fargas Moreno/ Niepce

A Reus, la primera notícia coneguda de la cavalcada de Reis és del 1904. Aquell any s’organitzà una festa, per a repartir joguines als nens de la Casa municipal de Caritat i de l’Asil, al Teatre Circ -ubicat on ara hi ha el mercat– i el Diario de Reus comentà que «la comitiva se organizará seguramente en el patio que D. Tomás Abelló posee en el camino de la Selva», és a dir, hi ha un recorregut entre el carrer Alt de Sant Pere i l’esmentat teatre.

Núm: 1954_6 Cavalcada de Reis Mags d’Orient CIMIR/ Fargas Moreno/ Niepce

Aquest recorregut es fa evident l’any següent, quan el mateix periòdic, el 5 de gener de 1905, anuncià:

«Se avisa a la gente menuda que SS.MM. los Reyes Magos visitarán esta ciudad hoy a las 7 de la tarde, entrando por la calle de Pi y Margall y pasando por la Plaza de Cataluña, Arrabal de Santa Ana, Plaza de Prim y Calle de San Juan, donde entrarán en el Teatro Circo y presenciarán el reparto de juguetes y turrones a los niños y niñas del Asilo de Párvulos y Casa de Caridad.

La comitiva, una vez concluído el reparto, seguirá su marcha por el Paseo frente al Hospital, Calles de Aleixar, Llovera, Plaza de Prim, Arrabales Alta y Baja de Jesús, de Robuster, de S. Pedro, de la Sangre, Plaza de Cataluña y salida otra vez por la calle de Pi y Margall.»

Popularment a Reus anomenen Reixos a aquests personatges que arriben d'Orient.