16/04/2021

Objecte destacat del mes d’abril: retrat del primer director del Museu de Reus

El 17 d’abril celebrem el cent vint-i-cinquè aniversari del naixement de qui fou també el primer director del Museu Municipal de Reus, el metge i prehistoriador Salvador Vilaseca Anguera ( Reus 1896-1975).

De la seva vida mèdica cal destacar la tasca com a forense (des de 1923 i pràcticament fins a la seva mort) i com a director de l’Institut Pere Mata. El doctor Vilaseca va portar a terme diversos estudis sobre l’art prehistòric de les comarques meridionals de Catalunya i arran de la difusió dels seus primers treballs de temàtica prehistòrica, Vilaseca entrà en contacte amb l’important nucli arqueològic universitari de Barcelona, format al voltant de la figura emblemàtica del professor Pere Bosch Gimpera. Després del període de la guerra civil, durant el qual va participar de manera molt eficaç en les tasques de salvament del patrimoni cultural, especialment de l’art religiós i dirigí la reorganització del Museu de Reus.

Fins al 30 d’abril romandrà exposat a la recepció de la seu central del museu (raval de Santa Anna, 59) el bust de bronze (MR 12615) de Salvador Vilaseca, realitzat l’any 1976 per l’artista reusenc Ramon Ferran Pagès.

L’obra fou encarregada per a presidir l’entrada de l’Institut d’Ensenyament Secundari que porta el nom d'aquest metge, prehistoriador i fill il·lustre de Reus (1896-1975). Del model de guix original se'n van fer dues còpies, una de les quals va ser adquirida l’any 2002 per la Fundació Cultural de Reus Pedrol Rius i tot seguit cedida al Museu de Reus.

El retrat, de factura realista, representa Salvador Vilaseca al darrer any de la seva vida i en posició frontal –atès que havia d’ocupar la fornícula de l’escala principal de l’Institut. En relació amb aquest bust, i originals del mateix artista, es conserven també dos dibuixos preparatoris (MR 12102) i un retrat a tinta (MR 2453), datat el 1975, que va ser reproduït l'abril de l'any següent en la portada del número de la Revista del Centre de Lectura dedicat al doctor Vilaseca.